6 criterii pentru alegerea fontului potrivit
O imagine spune cât o mie de cuvinte, dar felul în care sunt transpuse cuvintele în layout influențează felul în care imaginea unui brand este percepută. Felul în care alegem să redăm informația, fontul pe care îl folosim influențează felul în care aceasta este percepută.
Fiecare tip de font, cu serife, fără serife, script, modern, sunt potrivite pentru a transmite trăsături de brand. Așa cum scriam într-un articol anterior, suntem puternic influențați de culori atunci când vorbim despre brand-uri și decizii pe care le luăm, acestea inducându-ne anumite emoții și stări. La fel de important este și fontul pe care îl alegem să repezinte brand-ul nostru, el având semnificații la fel de puternice și valide ca cele ale culorilor.
Dacă, de exemplu, vrem ca business-ul nostru să fie perceput ca tradițional, să impună respect, putem alege un font cu serife. Dacă vrem ca business-ul să fie perceput ca stabil și modern ar trebui să ne orientăm către un font fără serife.
Vom puncta 6 elemente de design de care să ținem cont atât în construirea logo-ului cât și în redarea informațiilor în diferite materiale de comunicare în așa fel încât să fim siguri că alegem cel mai potrivit font pentru a transmite mesajul corect.
1. Alegerea fontului potrivit
Cele mai frecvent întâlnite categorii de fonturi și semnificațiile pe care le comportă atunci când sunt integrate în design-ul de logo sunt:
2. Utilizarea mai multor fonturi
Dacă alegem să folosim mai multe fonturi într-un logo trebuie să ținem cont ca acestea să fie complementare, în același fel în care procedăm în cazul culorilor. În niciun caz un font Handwritten cu unul Script nu vor fi compatibile. Putem, de exemplu, să utilizăm un font Script cu un font Serif sau Sans Serif, care se vor echilibra din punct de vedere vizual. De asemenea, trebuie să ne limităm la utilizarea a două fonturi și nu mai multe, deoarece poate să fie prea multă informație de descifrat pentru ochiul uman, neștiind asupra căruia să își concentreze atenția.
3. Scalarea literelor
Fie că este Narrow (îngust) sau Wide (extins), scalarea orizontală poate să fie utilizată ca un stil de design care să definească personalitatea brand-ului.
4. Spațierea literelor
Tracking-ul este spatiul dintre toate literele dintr-un bloc de text. Kerning-ul este spațiul dintre doua litere consecutive.
Tracking-ul compact (tight tracking), în special aplicat unui font Bold, poate să aibă un impact foarte mare. Tracking-ul distant (loose tracking) poate să fie un tratament estetic pentru un aspect modern, sofisticat, în special dacă este utilizat cu majuscule integral.
5. Grosimea fontului
Un font îngroșat este puternic și îndrăzneț, pe când un font subțire este elegant și delicat.
6. Utilizarea majusculelor
Majusculele pot crea un aspect mai dinamic.
Minusculele pot să fie mai informale, mai abordabile.
Alegerea fonturilor nu trebuie să se oprească la logo ci trebuie luat în considerare și în celelalte eforturi de comunicare pe care le întreprinde brand-ul. Fonturile pe care le alegem trebuie să fie complementare și trebuie să fie potrivite pentru toate mediile de comunicare, atât online cât și offline, și să analizăm lizibilitatea acestora în funcție de mediul în care urmează să le utilizăm pentru a maximiza efectul.