Cum să faci un brief de creație în 8 pași
Succesul unui proiect de creație, fie că vorbim de dezvoltarea unui brand sau de orice alt proiect creativ, stă chiar în documentația făcută la momentul inițierii lui, brief-ul de creație fiind foarte important în procesul de dezvoltare al identității de brand sau materialelor de comunicare. Un brief bine scris, cu informații relevante, trebuie să fie o sursă de inspirație pentru echipa de proiect, să dezvolte direcții creative care să corespundă personalității brand-ului. Cu cât oferim mai multe informații relevante și cu substanță, cu atât rezultatul o să fie mai aproape de ce vizualizăm noi, ca deținători de brand.
Pentru a crea un brief care să furnizeze informații suficiente și relevante departamentului de creație, trebuie să poți răspunde la aceste întrebări despre brand-ul și business-ul tău:
1. Cum ai descrie compania pe care o conduci?
La această întrebare ar trebui să poți răspunde cu o foarte mare ușurință. Descrie compania, cu produsele și serviciile pe care le oferi. Poți include informații despre locul în care îți desfășori activitatea, până la informații despre servicii sau produse care te diferențiază de competitorii din piață.
2. Care sunt aspirațiile tale?
Răspunsul la această întrebare va da o direcție cu privire la viziunea pe care o ai. Pentru aceasta este important să te gândești care sunt aspirațiile tale pentru perioada imediat următoare, să spunem, pentru următorii 5 ani. Această întrebare este foarte importantă deoarece poți include planuri de dezvoltare ulterioară de care trebuie să ții cont încă de la început în dezvoltarea brand-ului. Astfel de planuri pot însemna lansare de produse noi, diversificarea portofoliului, extinderea orizonturilor către noi categorii de produse sau servicii. Toate aceste mutări de focus trebuie luate în considerare de la început pentru a te asigura că brand-ul pe care îl construiești va fi relevant și pentru noile produse pe care le ai în vedere, trebuie să poată acoperi și aceste categorii noi de produse.
3. Cine este publicul țintă sau consumatorul ideal?
Trebuie să privești și să definești consumatorul ideal din punct de vedere demografic, statut, mentalitate, în așa fel încât să ne dăm seama care sunt punctele în care îl întâlnim, pentru a ne concentra eforturile acolo unde se află el. Unde îi place să își petreacă timpul liber, unde își face cumpărăturile, care îi sunt interesele, unde îi place să călătorească, ce face în timpul liber, ce vârstă are consumatorul nostru ideal? Gândindu-ne la toate aceste detalii ne va ajuta să dezvoltăm o identitate de brand cu care acesta să rezoneze și să se simtă familiar dar și să setăm pașii pentru etapele următoare ale dezvoltării brand-ului, ținând cont de punctele în care îl întâlnim, putând astfel să eficientizăm procesul de promovare.
4. Cum comunici cu clienții actuali și cum plănuiești să comunici cu potențialii clienți?
Când comunici cu clienții tăi cel mai mult folosești: mediul online, social media, abordare directă, word of mouth, print etc. Este important să punctezi de la început deoarece sunt aspecte care trebuie luate în considerare în funcție de mediul în care urmează să fie cel mai activ. Dacă este un brand care se manifestă predominant verbal atunci trebuie să fie un nume ușor de pronunțat, ușor de reținut în așa fel încât să fie ușor de transmis mai departe. Dacă activează predominant online atunci lucrurile sunt mai ofertante din punct de vedere vizual deoarece posibilitățile sunt infinite, neavând limitările impuse de un suport printat. Dacă predominant vei folosi printul atunci trebuie avute în vedere limitările pe care le vei întâmpina în producția materialelor de orice natura sunt acestea pentru a maximiza potențialul brand-ului tău din punct de vedere vizual.
5. Care sunt competitorii principali ai brand-ului tău?
Trebuie să listezi competitorii principali, atât cei direcți cât și cei indirecți. De asemenea, este foarte important să îi poți delimita pe cei care îți plac atât ca identitate vizuală și ca manifestare de brand, dar și pe cei care nu îți plac. Este un punct care îi ajută pe cei din departamentul de creație să se familiarizeze cu preferințele tale și totodată vor știi la ce să se raporteze în așa fel încât să fiți siguri că brand-ul tău nu va arăta la fel ca ceilalți jucători din categorie.
6. Care este cel mai important lucru pe care îl poți spune despre brand-ul tău?
Răspunzând la această întrebarea vei ajunge la esența brand-ului, ceea ce te face cu adevărat unic. Dacă vei reuși să răspunzi la această întrebare vei putea să ajungi la esența brand-ului, care, transpusă corect în identitatea vizuală a acestuia, îl va ajuta să se diferențieze în mulțime. Este o întrebare dificilă, însă, trebuie să reușești să punctezi care este valoarea adăugată pe care o aduci și ce este acel ceva care te face unic.
7. Alege 4-5 atribute care descriu cel mai bine personalitatea brand-ului tău
Prin punctarea celor mai importante atribute vei oferi o direcție și mai clară echipei de creație. După ce le-ai listat le poți și explica pentru o mai bună înțelegere a ceea ce ai vrut să transmiți prin alegerea acelor atribute și nu altele. Gândește-te că orice informație oferită te aduce cu un pas mai aproape de construirea unei identități vizuale care să susțină cât mai bine personalitatea brand-ului.
8. Care sunt percepțiile actuale asupra brand-ului tău?
Ce spun oamenii despre brand-ul tău atunci când vorbesc despre el? Este important să știm percepții din toate punctele de interacțiune ale brand-ului, fie că este vorba despre vânzători, cumpărători, furnizori, angajați, parteneri și orice alte tipuri de public care intră în contact cu brand-ul tău. Poate să fie un proces mai anevoios, însă, se va dovedi util în dezvoltarea brand-ului. De îndată ce vom știi care sunt percepțiile actuale ne vom putea da seama dacă corespund cu percepția pe care ne-o dorim și ne va da o direcție cu privire la ce avem de făcut de aici înainte pentru a ne apropia cât mai mult de perceția dorită.
Desigur că mai sunt și alte informații relevante, poate unele de natură cantitativă, cote de piață sau alte informații similare, care se pot adăuga unui brief de creație, însă, acestea sunt specifice anumitor industrii și le poți adăuga acolo unde este cazul. De asemenea, poți adăuga orice alte informații pe care le consideri necesare pentru o mai bună înțelegere a brand-ului, luând în considerare specificul fiecărui business în parte și al industriei în care urmează să activezi.