Ghid de branding pentru antreprenori
9 puncte pe care să le bifezi când pui bazele unui brand
O să începem prin a spune că nu există o rețetă universal valabilă care să garanteze succesul unui brand. Elementele componente și felul în care alegem să le abordăm sunt cele care dictează evoluția unui brand. Poziționarea și reputația unui brand se construiesc în timp, însă, felul în care un brand crește și se dezvoltă pe termen lung este influențat chiar de primele acțiuni pe care le întreprindem. De aceea este foarte important să nu facem niciun pas greșit doarece este mai greu să îndrepți o imagine afectată de diverși factori decât să construiești una bună de la început.
Construirea unui brand puternic poate influența mai multe aspecte ale business-ului tău, de la consolidarea încrederii în rândul consumatorilor, la atragerea de noi clienți, până la creșterea dezirabilității în rândul aplicanților la joburile disponibile în companie.
Care sunt aspectele de care trebuie să ținem cont când punem bazele unui brand?
1. Produs
Înainte de a lansa un brand asigură-te că produsul sau serviciul pe care vrei să îl oferi este foarte bun. Dacă produsul este foarte bun, deja, jumătate din succes este garantat. Poți investi în marketing și promovare pentru a obține notorietate și poate să și funcționeze și să atragi consumatori care să fie curioși să încerce produsul. Însă dacă produsul va eșua să livreze conform promisiunii, cu siguranță cei care l-au încercat nu se vor întoarce să repete achiziția.
2. Nume potrivit
Numele este cel care va avea un impact major asupra evoluției brand-ului tău așa că asigură-te că îl vei alege pe cel mai potrivit. Numele este cel care va crea primii asociatori de brand în mintea consumatorilor, precum va influența și evoluția ulterioară în privința promovării.
Decizia alegerii unui nume descriptiv poate să fie varianta cea mai ușoară sau mai puțin costisitoare deoarece implică un efort mai mic pentru comunicarea lui ulterioară, însă, un nume unic, precum Google, va ieși mai mult în evidență. Chiar dacă procesul de educare al consumatorilor este mai lung, odată ce imaginea brand-ului este construită, acesta va avea un impact mult mai mare, putând chiar să fie integrat cu ușurință în conversațiile consumatorilor.
Un nume bun trebuie să fie ușor de reținut, ușor de pronunțat și de scris, și mai trebuie să luăm în considerare semnificațiile pe care le-ar putea avea în situația în care intenționăm să exportăm brand-ul și în alte țări.
3. Logo
Logo-ul este primul contact al consumatorilor cu produsul sau compania noastră așa că trebuie să luăm în considerare ce spune acesta despre noi. Trebuie să fie complementar numelui și să vorbească de la sine despre business-ul pe care îl conducem. Trebuie să ne asigurăm că logo-ul nostru spune ce trebuie, că transmite mesajul corect.
Amazon, de exemplu, a adăugat un zâmbet logo-ului, deoarece vrea să transmită consumatorilor că vor beneficia de o experiență satisfăcătoare, își dorește ca aceștia să fie mulțumiți cu serviciile și atenția care le sunt acordate în interacțiunea cu brand-ul.
4. Strategia de marketing
Publicul țintă căruia ne adresăm și mijloacele prin care alegem să comunicăm se află într-o legătură directă cu poziționarea brand-ului. Un brand premium va alege să comunice punctual, către potențiali consumatori și în medii care să susțină poziționarea de brand. Nu va alege canale mainstream deoarece imaginea brand-ului va avea de suferit. Vor aborda o anumită politică de preț, nu se vor alătura campaniilor de reduceri de final de sezon ci își vor păstra constantă oferta pentru a păstra un nivel ridicat al clientelei.
Așadar, trebuie să avem mare grijă cui și în ce fel comunicăm produsele, cum setăm politica de preț și unde distribuim produsele, dacă vorbim despre un brand de produs, deoarece toate acestea au impact asupra percepției brand-ului.
5. Stil de comunicare verbală și vizuală
Logo-ul și numele joacă un rol important, însă, la fel de importantă este și maniera în care brand-ul se manifestă vizual în materialele de comunicare, de la stilul iconografic la stilul foto prin care se manifestă brand-ul dar și stilul de comunicare verbală, care trebuie să susțină poziționarea brand-ului, în care consumatorii să se regăsească.
6. Marketing și social media
Trebuie să fim coerenți în ce comunicăm cu privire la business-ul nostru începând cu secțiunea Despre noi din site-ul de prezentare și continuând cu ce comunicăm către presă și alte puncte de interes care vor prelua informații despre business și care le pot disemina mai departe. Este important ca mesajul transmis să fie corect și să susțină poziționarea brand-ului.
Deloc de neglijat sunt canalele de socializare unde putem interacționa cu consumatorii și le putem oferi informații în orice moment. În mediul online consumatorii au o putere semnificativă deoarece pot comunica deschis mulțumiri și nemulțumiri pe care le pot avea, iar noi, ca deținători ai business-ului, trebuie să știm să reacționăm și să ne asumăm minusurile acolo unde există.
7. Transparență
Trebuie să gestionăm cu diplomație orice conflicte pot apărea, atât în mediul offline dar mai ales în cel online, cu atât mai mult cu cât viteza cu care se propagă informația este ridicată.
Trebuie să fim transparenți și să soluționăm situațiile conflictuale în așa manieră încât să nu ridicăm semne de întrebare asupra business-ului nostru ci, din contră, să funcționeze ca un factor care să sporească încrederea prin asumarea tuturor opiniilor emise. Trebuie să fim cât mai transparenți și onești față de cei care ne urmăresc activitatea, crescând astfel loialitatea în rândul consumatorilor.
8. Serviciul clienți
Putem avea un produs foarte bun, un brand pe măsură și o promovare și mai bună, însă, toate acestea sunt în van dacă nu avem grijă de clienți încă de la primul contact pe care îl au cu brand-ul nostru. Trebuie să avem grijă ca toți clienții să simtă că sunt pe primul loc chiar dacă nu sunt cei mai importanți clienți pentru business-ul nostru, însă, un client mulțumit, care va împărtăși experiența pe care a avut-o cu brand-ul va fi cea mai bună recomandare pe care o putem primi.
9. Angajații
Nu în ultimul rând, angajații sunt ambasadorii brand-ului pentru care lucrează. Ei sunt vocea din interior care interacționează zilnic cu brand-ul și care trebuie să fie mandri că lucrează pentru brand-ul nostru. Trebuie să se identifice cu personalitatea brand-ului și să și-o însușească în activitatea de zi cu zi.
Un brand este, înainte de toate, experiența pe care o livrăm consumatorilor. Trebuie să avem grijă să nu cădem în capcana detaliilor care să ne împiedice să mai vedem imaginea de ansamblu.