Influența design-ului de produs asupra deciziei de cumpărare
Gândiți-vă la ultimul produs pe care l-ați cumpărat, ce v-a influențat decizia de cumpărare? A fost o achiziție de impuls sau a fost ceva de care aveați cu adevărat nevoie?
Acum că vă gândiți mai bine, probabil că ați ales un anumit brand pentru că v-a atras atenția mai mult decât alte produse similare. Fie că vorbim despre produse de îngrijire personală sau produse din industria alimentară, suntem influențați de felul în care arată, în egală măsură sau poate mai mult, decât de beneficiile reale pe care ni le aduce. Percepția pe care o avem asupra unui produs și a felului în care acesta ne va influența în urma utilizării lui joacă un rol important în procesul de selecție.
Așadar, în cazul produselor de îngrijire personală, vom alege întotdeauna produse care vor arăta foarte bine și care ne vor induce un sentiment de răsfăț. Dacă vorbim de produse alimentare vom alege produsele care par cât mai naturale, mai puțin procesate.
Așa ajungem de partea cealaltă, a celor care dezvoltă un produs, de la identitate de brand, ambalare și design de produs. Niciunul dintre aspecte nu este de neglijat, având fiecare aportul lui în construirea și consolidarea brand-ului și fidelizarea clienților.
Să faci produsul să iasă în evidență la raft între ceilalți competitori și să fie dezirabil este un proces dificil deoarece sunt mai multe aspecte de luat în considerare. Când spunem design de produs ne gândim atât la forma ambalajului (design-ul structural) cât și la design-ul ambalajului, ambele fiind elemente vitale în evoluția unui produs, făcându-l mai versatil, mai ușor de folosit sau mai atrăgător. Felul în care arată ambalajul influențează decizia de cumpărare în egală măsură cu numele de brand.
Design-ul structural, forma ambalajului, poate să fie un element distinctiv al brand-ului atunci când este bine ales. Cel mai popular exemplu este sticla Coca-Cola care și-a păstrat forma distinctivă de mai bine de 100 de ani și care e un element suficient de recognoscibil cât să putem spune că este vorba de Coca-Cola fără să vedem eticheta de produs.
Alegerea celui mai bun ambalaj pentru un produs trebuie să întrunească mai multe condiții: trebuie să fie funcțional, să fie original, să susțină personalitatea brand-ului și fie ușor de transportat și depozitat.
Fiecare categorie în parte dictează tipul de ambalaj în care urmează să fie ambalat un produs pentru a fi păstrat în condiții optime. De asemenea, forma și gramajul în care un produs este ambalat sunt indicatori cu privire la obiceiul de consum, de aceea vom vedea că sunt produse care și-au adaptat gramajul în așa fel încât să fie potrivite cu momentul de consum. Un exemplu bun sunt sticlele de băuturi răcoritoare care sunt disponibile în gramaje mici pentru consum individual dar și în gramaje mai mari pentru a le putea împărți cu prietenii, tipar care a fost preluat și în alte industrii în care se aplică același principiu de consum.
Un alt aspect funcțional care ne poate determina să alegem un produs în detrimentul altora este sistemul de dozare a cantității de produs în momentul utilizării, pe care l-au implementat producătorii de ketchup-uri și sosuri.
Acestea, împreună cu sisteme de sigilare și de verificare a integrității produselor, joacă un rol important în luarea deciziei de cumpărare. Cu cât ambalajul ne oferă semne că este intact cu atât vom avea mai mare încredere să achiziționăm un produs.
Forma ambalajului este importantă și pentru retaileri, pentru eficientizarea transportului și o depozitare corectă care să nu afecteze structura ambalajului, putând să îl păstreze intact pentru consumatorul final.
Cel mai important rol al design-ului de produs este să vândă produsul așa că toate elementele care îl constituie sunt importante și trebuie folosite pentru a-i comunica consumatorului informațiile de care are nevoie pentru a-l achiziționa. De la culori, care trebuie să fie relevante pentru categorie, la elementele de brand care sunt recognoscibile, pentru brand-urile pe care le cunoaște deja, până la elemente care să îi stârnească curiozitatea și să îl facă încerce un produs, pentru cele pe care nu le-a testat încă.
Design-ul de produs însumează elementele grafice proprii brand-ului care îl ajută pe client să recunoască un brand din multitudinea de produse, chiar dacă vorbim despre un brand pe care îl regăsim în rafturi la categorii diferite de produse. Culorile folosite joacă un rol important în atragerea atenției, mai mult decât atât, așa cum scriam în ebook-ul Semnificația culorilor și importanța lor în branding, culorile sunt încărcate de semnificații și sunt decriptate de către consumatori într-un anumit fel așa că trebuie să alegem cu grijă culorile pentru a transmite mesajul potrivit, fiecare industrie având predefinite coduri de culoare pe care consumatorii și le-au însușit și cărora le asociază diferite semnificații.
Când design-ul de produs este făcut cum trebuie, corect și creativ, este elementul care vinde produsul, care favorizează luarea deciziei de cumpărare a unui produs în detrimentul altora. Atrage atenția, trimite un mesaj și îi face pe consumatori să îl pună în coș.