Rolul teoriei motivaționale și arhetipurilor în crearea unui brand valoros
Încă din antichitate, arhetipurile au stat la baza miturilor, în care erau reprezentate drept zei și zeițe. Aceste zeități, împreună cu alte simboluri ale culturii antice, sunt reprezentarea câtorva dintre cele 12 arhetipuri care stau la baza construirii personalității unui brand.
Simbolistic, arhetipurile sunt prezente în nenumărate manifestări, de la personaje politice, în care putem găsi similarități cu tipologiile întruchipate de arhetipuri, la corporații. Un exemplu concludent este Apple, care în ciuda câtorva erori de business făcute de-a lungul timpului, a fost salvată datorită gradului ridicat de loialitate al clienților săi. Pornind de la motto-ul companiei „Gândește diferit!”, continuând cu logo-ul care afișează un măr mușcat și care întruchipează păcatul primordial și reputația pentru inovație, fiecare dintre aceste elemente însumează caracteristicile unui Brand Revoluționar.
Semnificații mai profunde se pot regăsi intrinsec unui produs sau obiect, care de-a lungul timpului au fost încărcate cu o însemnătate mai presus de starea lor de fapt: un frac simbolizează un eveniment important, șampania ne duce cu gândul la sărbătoare, un inel cu diamant este asociat cu o căsătorie.
Când ajungem să înțelegem potențialul arhetipal al produsului nostru, procesul de vânzare va deveni mult mai simplu, mai satisfăcător și mai demn de respect. Managementul semnificației simbolice nu este numai despre vânzarea unui produs, dar este mai ales despre vânzarea unei semnificații integrate. Când companiile reușesc să livreze un sens pentru produsele lor, loializarea consumatorilor se face cu o mai mare ușurință, punându-le la dispoziție un produs sau serviciu funcțional care să le activeze consumatorilor latura emoțională cu fiecare interacțiune pe care aceștia o au cu produsul, satisfăcându-le niște nevoi specifice.
Pe scurt, teoria motivațională poate fi condensată în 4 mari nevoi umane împărțite pe două axe, ca în ilustrația de mai jos: nevoia de stabilitate și control, de apartenență la un grup, de individualitate, de leadership și performanță. Fiecare acțiune umană își are originea în satisfacerea unei nevoi, fie că este o nevoie primară, fie că este o nevoie aflată pe un nivel ierarhic superior, de siguranță sau autoafirmare.
În viața de zi cu zi, fiecare dintre noi ne dorim să fim plăcuți de către ceilalți sau să ne integrăm într-un grup, dar, în același timp ne dorim să ne distingem și ca indivizi care au un drum foarte clar stabilit. Ambele direcții sunt nevoi fundamentale umane, dar care ne îndrumă în direcții diferite, în funcție de stadiul de dezvoltare personală în care ne aflăm.
În egală măsură, mulți indivizi simt o nevoie puternică de stabilitate și siguranță. Aceștia îsi îndeplinesc aceste dorințe prin rutină, confort, rămânând constanți si loiali lucrurilor pe care le cunosc și pe care le-au încercat deja. De cealaltă parte se află cei care doresc să își lase amprenta asupra lumii și își asumă riscuri și nu aleg întotdeauna drumul bătătorit către succes.
Brandurile care sunt construite ținând cont de arhetipuri și semnificația pe care acestea o au pentru consumatori, vin în întâmpinarea nevoilor fundamentale umane facilitând loializarea consumatorilor.
Un brand care susține nevoia de stabilitate și control, ajută consumatorii să atingă o stare de siguranță si de ordine. Îi susține să își creeze un mediu stabil și previzibil care să le ofere confortul necesar. Elimină orice urmă de neprevăzut și instabilitate provenite din natura umană, punându-le la dispoziție proceduri care să îi ajute să dețină controlul, mai cu seamă în contextul în care piața este în continuă mișcare iar nevoia de stabilitate este din ce în ce mai prezentă.
Brand-ul care susține nevoia de apartenență la un grup și bucuria necondiționată susține nevoia consumatorilor de apartenență la o comunitate și de interacțiune. Încurajează la introspecție și concentrarea atenției către propria persoană și bunăstarea individuală în așa fel încât să aibă acces la o mai bună autocunoaștere care să îi facă mai deschiși către conectarea cu ceilalți. Brandul îi va ajuta să își îndeplinească nevoi reprimate și dorințe neîmplinite, făcându-i să interacționeze și să se simtă parte din ceva mai mare.
Brand-ul care susține preferința pentru risc, leadership și performanță este brandul care îi va încuraja pe clienți să accepte provocări și să încalce reguli, să iasă din zona lor de confort chiar dacă asta intră în conflict cu instinctul de autoconservare. Consumatorii îi identificăm cu indivizi care iau atitudine și care vor să schimbe lumea într-un mediu mai bun, respingând categoric ideea de conformare cu situația în care se găsesc ei individual sau restul lumii.
Un brand care susține independența individuală și împlinirea personală îi va încuraja pe clienți să pună propria persoană înaintea tuturor și să se descopere ca indivizi. Nu se vor mulțumi cu ceea ce le iese în cale ci caută soluția până o vor găsi pe cea în care se regăsesc 100%. Întotdeauna iau decizii documentate și își folosesc cunoștințele acumulate și educația pentru a obține ce e mai bun în viață. Sunt atrași de autocunoaștere și permanentă dezvoltare.
Cu cât mai bine cunoaștem consumatorul, nevoile acestuia, fricile lui și ceea ce îl motivează să meargă mai departe cu atât mai ușor ne va fi să construim un brand cu care acesta să rezoneze.